Duurzame mobiliteit, here we come!
Beetje bij beetje begint het overal door te dringen. Duurzame mobiliteit is de toekomst. Kiezen voor minder auto’s betekent kiezen voor minder files, minder parkeerplaatsen, minder uitlaatgassen… Kortom, een gezondere maatschappij.
Bij de HR-medewerker ligt de focus natuurlijk in eerste instantie op de werknemer. Maar ook daar, zijn de voordelen legio. Minder in de file staan, zorgt voor minder stress, vaker op tijd komen en zo meer. Als je kiest voor een ‘sportieve’ vorm van mobiliteit, zoals fietsen, zijn er nog vele voordelen. Zo is bewezen dat woon-werkverkeer afleggen met de fiets, kan zorgen voor meer positieve, gezonde en productieve werknemers. Indien deze fietsverplaatsing trouwens met een speed pedelec zou gebeuren, betekent deze vorm van woon-werkverkeer zelf niet noodzakelijk ‘meer tijd’. Voor middellange trajecten, zal je met de speed pedelec namelijk niet onderdoen voor koning auto.
Fietsen dus, maar hoe?
Wanneer je als werknemer of HR-verantwoordelijke voluit voor de fiets wil gaan, omdat je de voordelen duidelijk vindt, dan komt een volgende vraag: ‘Hoe bied ik mijn werknemers die fiets aan?’ De vraag leidt al snel naar twee mogelijke antwoorden: een bedrijfsaankoop van fietsen en de medewerkers hiervan gebruik laten maken of kiezen voor fietsleasing (eventueel als onderdeel van het cafetariaplan).
Fietsen aankopen?!
Een bedrijfsaankoop van fietsen heeft zéker zijn voordelen. Indien het bedrijf over genoeg liquide middelen beschikt, kan het op deze manier ‘activa’ verwerven. Het bedrijf wordt eigenaar en de fietsen kunnen over een periode van minimaal drie jaar afgeschreven worden.
Toch is het belangrijk om bij de bedrijfsaankoop heel transparant te zijn en alles boekhoudkundig op punt te zetten. Zo kan je jouw medewerkers laten betalen voor het gebruik van de bedrijfsfiets, mits een goede regeling in bvb een addendum, maar je kan de fiets na afschrijving niet aan de medewerker geven zoals dit bij leasing vlot gaat (dit wordt dan immers als verdoken loon gezien). Voor de finance afdeling is dit iets tijdrovender om allemaal op orde te brengen. Naast het verwerken van de maandelijkse factuur van nieuwe fietsen, moeten deze geactiveerd woorden op je balans en zal er een afschrijving geactiveerd worden. Een bedrijfsaankoop van fietsen, betekent dus wat extra administratieve rompslomp.
Als oplossing hiertoe stelt o2o haar digitale platform ter beschikking bij een bedrijfsaankoop via onze partner-fietshandelaars. Zo kan je administratieve ontzorging die we aanbieden bij onze fietsleasing toepassen op jouw aankoop van bedrijfsfietsen. La Lorraine en DSV Belgium werken zo met ons samen bijvoorbeeld. Ook interesse? Neem contact op voor meer info.
Moderne (e-)fietsen kosten al snel gemiddeld 3000€, dit kan stevig oplopen. Je kan de aankoop van de fietsen daarom ook bekostigen met een lening. Vergeet dan niet dat lenen ook geld kost, en er dus ook rente zal moeten betaald worden.
Leasen, ook interessant bij fietsen? Yes (p)lease!
Een auto leasen via het bedrijf? Dat is zo jaren 2000. Al meer dan 50.000 Belgische werknemers pendelen ondertussen met hun leasefiets naar het werk.
Bij fietsleasing huurt de werknemer via zijn werkgever een fiets op lange termijn, met optie tot overname. Leasing is vaak een all-in-formule. Je huurt dus niet alleen een zelfgekozen fiets, maar je maakt ook gebruik van inbegrepen services: pechverhelping, verzekering, een onderhoudsbudget en eventueel ook accessoires zoals een helm. Gedurende de leaseperiode van meestal 3 jaar zal de werknemer op maandelijkse basis een bijdrage betalen voor het gebruik van het leasepakket. Na afloop van het contract kan de fiets dan overgenomen worden door de werknemer aan een restwaarde. Die restwaarde moet minimaal 16% bedragen. Zolang dat dit het geval is en blijft, gaat het over operationele fietsleasing.
Interesse in fietsleasing? Download het Start2Lease ebook
Als je als bedrijf kiest voor een fietsleasing, word je geen eigenaar van de desbetreffende fietsen. Dit zal wel een minder zware financiële last vormen, aangezien de restwaarde niet moet betaald worden, en er geen zware druk is op de cashflow, aangezien het om steeds kleine ‘leasebedragen’ zijn die worden verrekend via het brutoloon van je medewerkers, in plaats van de totale aankoopprijs. Een andere surplus is dat je zo de belastbare winst verlaagt en daardoor ook het belastingbedrag dat je aan de fiscus zal moeten betalen daalt.
Een bedrijfsaankoop kan 100% afgetrokken worden. Ook fietsleasing is budgetneutraal voor de werkgever dankzij de fiscaal voordelige brutoloonruil. Gerelateerde kosten om het gebruik van de fiets aan te moedigen, zoals onderhouds- en herstellingskosten, kosten voor de fietsenstalling, kleedruimtes, de fietsvergoeding en dergelijke, zijn in beide gevallen 100% fiscaal aftrekbaar.
Conclusie bedrijfsfiets kopen of leasen?
Een bedrijf met heel wat werknemers kan via fietsleasing de druk op Finance te vermijden. Je hebt dan immers geen manueel werk rond het de (pre)financiering van de fietsen, payrollverwerrking, eindecontrracten, enz. Eenmaal alles mooi afgesproken in het Fietsplan met je leasepartners verloopt alles zo geautomatiseerd mogelijk. o2o fietsleasing stelt haar digitaal platform echter ook ter beschikking voor aankopen om organisaties te laten genieten van een hoge mate van automatisatie. Een aankoop zal wel altijd iets meer finance werk met zich meebrengen.
Waar je ook voor gaat, heel veel succes met de duurzame mobiliteitsimplementatie!
Kan je een zetje gebruiken? We helpen je graag vrijblijvend op weg.
Een take-away overzicht