De ene fietsleasing is de andere niet
Wanneer een bedrijf zich engageert om fietsleasing aan te bieden aan haar medewerkers, gaat het niet over één nacht ijs. Samen met o2o werkt het bedrijf een fietsbeleid uit, waarin zowel de werknemer als de werkgever zich kan vinden. Heel vaak zijn de sectorale afspraken, CAO’s, vakbonden en de bedrijfsspecifieke situatie van de werkgever van groot belang. Ook afspraken rond bijvoorbeeld een maximumbudget of fietsveiligheid (vb. verplicht slot, diefstalverzekering,…) worden hierin vastgelegd. Bij speedpedelecs kan een BA-verzekering verplicht worden of een bedrijf kan zelf een jaarlijks onderhoud voorzien. Fietsleasing kan er in elk bedrijf dus een tikkeltje anders uitzien.
Maar één ding is duidelijk: wanneer een bedrijf fietsleasing aanbiedt via o2o, wordt er altijd gewerkt naar een systeem met een maximale keuzevrijheid qua type fiets, merk én services voor alle medewerkers. Bekijk dus zeker de afspraken rond fietsleasing in jouw bedrijf, alvorens je naar de fietshandelaar stapt zodat je de juiste keuze kan maken.
Verkoopstruc of slimme accessoires?
Een leasefiets kiezen is een beetje zoals het vullen van je digitaal winkelmandje. Je hebt één specifiek product in gedachten, maar op het moment dat je wil bestellen, heb je allerlei bijbehorende accessoires mee. Het samenstellen van je leasepakket stopt niet bij de keuze van je fiets. Wie een fiets leaset via o2o kan nog tal van interessante fietsservices toevoegen in zijn of haar pakket. Denk aan een diefstalverzekering zodat je makkelijk een nieuwe fiets ontvangt bij een jammerlijke diefstal, een schadeverzekering bij onverwachte schade of 24/24 depannage bij pech in de Benelux.
Bij een iets oudere of goedkope stadsfiets denk je niet meteen aan een omnium verzekering, maar bij een leasefiets ligt dat toch anders. Het voorbije jaar was het gemiddelde bedrag van een leasepakket bij o2o 4500 euro. Omdat je een maandelijkse bijdrage via jouw loon doet, is de financiële impact gespreid en dus ook minder groot. Hierdoor kiezen veel mensen voor een meer kwalitatieve, en dus ook duurdere fiets. En dan is een omnium verzekering of een verhoogd servicebudget voor onderhoud en herstellingen wel degelijk een interessant bijproduct.
Afhankelijk van je fietskeuze, fietsgebruik en eigen handigheid, kunnen extra fietsservices dus zeker interessant zijn. Bovendien, hoe meer services je opneemt in je leasepakket, hoe meer fiscaal voordeel je haalt.
Conclusie
Wanneer je een fiets wil leasen, dan kan je zelf je leasepakket samenstellen volgens de richtlijnen die je werkgever heeft uitgezet in het fietsbeleid. De mythe waarbij gezegd wordt dat je bij fietsleasing betaalt voor allerlei zaken die je niet nodig hebt, mag dus snel vergeten worden. Je kiest zelf wat je in je leasepakket wil!