Nood aan een duurzame fietsindustrie
Elektrische fietsen zijn 20 tot 50 keer milieuvriendelijker dan elektrische wagens met een uitstoot van slechts 2 tot 5 gram CO2 per gereden kilometer. Maar zelfs wanneer je de batterij van je fiets oplaadt met groene stroom, kan er nog altijd CO2-uitstoot zijn in de volledige duurzaamheidsketen, als gevolg van de fietsproductie in landen waar de elektriciteitsmix nog niet zo groen is. Daarnaast zitten in nieuwe elektrische fietsen ook heel wat zeldzame materialen. Wie waarde hecht aan duurzaamheid kiest dus best voor een kwalitatieve fiets en gebruikt die zo lang mogelijk.
Maar de fietsindustrie is er tot nu toe vooral op gericht om zoveel mogelijk nieuwe fietsen te verkopen. Grote buitenlandse leveranciers van fietsonderdelen maken vaak nieuwe versies die doelbewust niet passen bij oudere versies van hun onderdelen. Daarnaast zijn goedkope elektrische fietsen ook moeilijker te herstellen, en zijn de loonkosten in onze regio hoog. Daarom is het vaak goedkoper om een nieuwe elektrische fiets te kopen dan een bestaande fiets te herstellen of te vernieuwen. De fietsindustrie duurzamer maken is dan ook een grote uitdaging, iets waar dit living lab graag zijn tanden in zet. De focus ligt hierbij op snelle elektrische fietsen en speed pedelecs.
Het living lab ‘CaDaNS’
Om de nodige stappen richting duurzaamheid te zetten, starten onderzoekscentrum Flanders Make en fietsenbouwer Åska Bike een living lab op, samen met een consortium* van innovatieve spelers in het Vlaamse e-bike landschap. Het living lab ‘CaDaNS’ zet een ecosysteem van bedrijven op poten dat de volledige levenscyclus van duurzame e-bikes en hun onderdelen ondersteunt. Hierbij blijft de producent eigenaar van de fiets en wordt er met abonnementsformules gewerkt, waarbij je betaalt om altijd met een goed functionerende en comfortabele e-bike te rijden. Zo bezorgt de tocht van en naar het werk je energie in plaats van energie te kosten.
“Om het volledige groeipotentieel van elektrische fietsen als duurzaam mobiliteitsmiddel te benutten, willen we meer mensen aan het fietsen krijgen. We leggen de nadruk op woon-werkverplaatsingen, in België goed voor een afstand van zo’n 50 miljoen kilometer per jaar, waarvan maar 1% met de fiets of te voet afgelegd wordt. Met een degelijke speed pedelec is zo’n fietstocht zelfs haalbaar voor mensen die wat verder van het werk wonen: je legt een rit van gemiddeld 30 à 40 kilometer comfortabel en vlot af en voor de échte enthousiastelingen mogen er nog meer kilometers op de teller staan.” Frederik Petré, Project Manager van Flanders Make.
Åska Bike staat al vrij ver in de realisatie van een duurzame speed pedelec, met een productieketen die zoveel mogelijk in Europa ligt. De batterij en het frame worden in Vlaanderen gemaakt en er is een selectie op duurzaamheid voor alle leveranciers van fietsonderdelen. De fiets is gebouwd met het oog op een eenvoudig onderhoud en lange levensduur, met de mogelijkheid om deze te upgraden in plaats van de tweewieler na enkele jaren volledig te vervangen door een betere versie.
De rol van o2o in het living lab
Als fietsleasebedrijf werkt o2o het B2B-huurmodel uit voor dit project en legt zo de brug naar de Belgische bedrijven en organisaties. Dankzij de leaseformule krijgen bedrijven toegang tot kwalitatieve fietsvloten met e-bikes en speed pedelecs. Dankzij de geïntegreerde online tools op het o2o platform kunnen werkgevers de fietsvloot vlot beheren in een budgetneutrale context én blijven de werknemers genieten van een maximum aan fiscale voordelen met slimme financiering.
“Bij o2o geloven we heel hard in de sterk evoluerende fiets, die in het moderne mobiliteitslandschap vaak als beste en meest duurzame oplossing uit de bus komt, zeker in het woon-werkverkeer. Daarom zetten we als partner graag onze schouders onder dit duurzame project om zoveel mogelijk werknemers op de fiets te krijgen. Dankzij het fiscaal voordelige leasemodel wordt een dure fiets, zoals een speed pedelec, plots een pak toegankelijker voor elke werknemer.” Koen Floré, Founder & Managing Partner Operations bij o2o Bicycle leasing.
Om het Bike-as-a-Service concept in reële omstandigheden te testen, haalt het project ook enkele Antwerpse bedrijven aan boord, die zo een vlotte bereikbaarheid kunnen aanbieden. Want ook werknemers zijn steeds meer op zoek naar een gezonde work-lifebalance en beoordelen hun werkgever vaak op duurzaamheid. Met een milieuvriendelijke speed pedelec voor de werknemers hebben bedrijven dus een extra troef in handen voor de war for talent én voor het behoud van hun talentvolle medewerkers.
Bouw je ook mee aan een duurzame wereld samen met o2o?
Kies dan voor fietsleasing! Neem contact op met een Bike Lease Expert en we stellen met plezier een persoonlijk fietsplan met je op, op maat van jouw bedrijf.
* De volgende partners maken deel uit van het consortium: Flanders Make, Åska Bike, Bebat, Bikebat, Groep Intro, KU Leuven, o2o Bicycle leasing, Sortbat, VITO
** CaDaNS staat voor “Circulair, Datagedreven waardeNetwerk rondom Speed pedelecs”
VLAIO is hét aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. We stimuleren en ondersteunen innovatie en ondernemerschap en dragen bij aan een gunstig ondernemersklimaat. Dit doen we in samenwerking met tal van partners. VLAIO zet volop in op circulair ondernemen. Daarom kreeg dit project VLAIO steun én middelen van het NextGenerationEU fonds van de Europese commissie.